zondag 19 juni 2011

Een schuldig huis








Af en toe is mijn hoofd moe. En heb ik zin, lekker in een hoekje te kruipen met een boek waarvan ik vantevoren weet dat ik het mooi zal vinden. Normaal kies je voor herlezing geen thriller. Hoe spannend is zo’n verhaal nog als je weet hoe het afloopt? Robert Goddard’s boeken vormen daarop een uitzondering. Hoewel Goddard tegenwoordig fulltime schrijft, is hij als historicus afgestudeerd aan de universiteit van Cambridge. Dat is te merken aan zijn boeken, waarin hij vaak geschiedkundige elementen verwerkt. Zijn verhalen spelen zich grotendeels af in Engeland. Saillant detail is dat er in de 19e eeuw een beroemde architectenfamilie met de naam Goddard was in Leicestershire, waar de meeste gebeurtenissen in ‘Een schuldig huis’ plaatsvinden. En waarbij een architect een centrale rol vervult.

Tony en zijn vrouw Marina zijn het drukke yuppenbestaan in London ontvlucht en proberen een nieuw leven op te bouwen op het platteland van Devon, als Marina tijdens een wandeling te pletter valt en overlijdt. Tony voelt zich onwennig en vervreemd in zijn nieuwe huis, nu zijn vrouw er niet meer is. Hij grijpt een uitnodiging van zijn schoonzus Lucy en haar man Matt voor een logeerpartij dan ook met beide handen aan. Zo hopen ze, het verlies van Marina samen te kunnen verwerken.

Ook Lucy en Matt zijn recentelijk verhuisd, naar Otherways, een mysterieus huis bij Oakham, gebouwd door een excentrieke architect die er na de realisatie van Otherways bewust voor gekozen heeft, nooit meer huizen te bouwen. Ook uit details blijkt Goddard’s liefde voor geschiedenis. Het dorpje Oakham bestaat echt, evenals Rutland Waters, het meer waar Otherways aan grenst. En net als in het boek is dit meer door mensenhanden gemaakt. Alleen is hier – mogen we hopen – in realiteit minder drama aan vooraf gegaan dan in het boek. Al snel komt Tony er namelijk achter dat Otherways geen gewoon huis is. En dat de bewoners er zelden in vrede leefden; zo vermoordde een van hen zijn jonge vrouw wegens ongegronde jaloezie, werd een ander spion en pleegde de dochter van de volgende bewoners zelfmoord. De moord vond uitgerekend plaats in de tuin, die volgens het verhaal later als onderdeel van het Rutland Watersproject onder water werd gezet.

Tony wordt ongemerkt steeds verder meegezogen in de mysteries die Otherways omringen – en wij met hem. Hij onderneemt een gevaarlijke speurtocht om het geheim te ontrafelen. Ondertussen krijgt hij last van bijzonder levendige dromen tot het punt waarop droom en werkelijkheid in elkaar beginnen over te lopen. Zoals Cristina, een van de mensen die hij tijdens zijn speurtocht ontmoet, zegt: “Volgens mij heeft dat huis een zekere resonantie die door sommige mensen wordt gevoeld en door anderen niet.” Het huis zorgt ervoor dat je beelden ziet van mogelijkheden. Alternatieven. Van dingen die zouden kunnen gebeuren. En deze beelden, dromen, beïnvloeden alle mensen die permanent of tijdelijk Otherways bewonen, totdat hun leven nooit meer hetzelfde kan zijn.

Dit is een boek dat je in één adem uitleest. Goddard vertelt vlot, de dialogen klinken volkomen natuurlijk en er wordt binnen de kortste keren een sfeer gecreëerd waarin je volledig meegetrokken wordt. Een aanrader! Van Robert Goddard zijn inmiddels zestien boeken verschenen, waaronder ‘Terugkeer naar Brighton’ (Play to the end) en ‘Gestolen tijd’ (Borrowed time).


Een schuldig huis (Set in Stone)
Robert Goddard
Uitgeverij Bzztôh
ISBN 90-5501-677-2